top of page

מה זה מיקרוקופי ואיך תוכלו לעשות בו שימוש מיטבי באתר שלכם



חלק גדול מתהליך יצירת האתר עוסק בעיצוב. דרך העיצוב אתם מספרים סיפור באמצעות שימוש מדויק בתמונות, טיפוגרפיה, תבניות צבעים ועוד. אלה מרכיבים קריטיים ללכידת תשומת לב, להכוונת אנשים בכיוון הנכון, ליצירת האווירה המתאימה, ולהשפיע באופן כללי על חוויית המשתמש. עם זאת, ישנו פרט קטן נוסף שמשחק תפקיד קריטי בעיצוב של כל אתר או אפליקציה: מיקרוקופי.

במדריך זה נגדיר מהו מיקרוקופי, נסביר מדוע הוא חשוב, ונתאר את שיטות העבודה הטובות ביותר לפיצוח המיקרוקופי, לצד דוגמאות שנוכל ללמוד מהן:


מה זה מיקרוקופי?

מיקרוקופי הוא מונח המתאר את קטעי הטקסט המקורי (ה"קופי") בממשק של מוצר כלשהו. הוא מופיע בכל מקום באפליקציה או באתר, ומשמש להכוונת משתמשים, מסייע להם להבין את הפונקציות השונות ולהשלים מטלות שונות. קטעי הטקסט הקצרים הללו, קטנים ככל שיהיו, יכולים לשפר באופן משמעותי את חוויית המשתמש הכוללת של כל מוצר. כתוצאה מכך, המיקרוקופי יכול אפילו להעלות את שיעורי ההמרה שלכם.

גם בלי לשים לב, אנחנו נתקלים במיקרוקופי כל הזמן. חשבו, לדוגמה, על סימני אזהרה שונים המופיעים באפליקציה, או על הטקסט המופיע בתוך שדה החיפוש לפני שמקלידים שאילתה לחיפוש. בוודאי ראיתם גם כיצד נעשה בו שימוש בקריאות לפעולה המעודדות אותנו להירשם לניוזלטר, בהסברים המלווים טופס אינטרנטי, וכן בטקסט טעינה לצד אנימציה מעניינת.




מדוע חשוב להתייחס למיקרוקופי הקשור לחוויית המשתמש (UX)?

בכוחם של קטעי הטקסט הקצרים הללו לעצב באופן לא מודע את חוויית השימוש במוצר כלשהו. כתוצאה מכך, הם יכולים גם לשחק תפקיד בהשפעה על האופן שבו המשתמש תופש את המותג שלכם.

מיקרוקופי טוב לא רק יסביר מה לעשות ולאן ללכת, ובכך יבטיח ניווט חלק באתר או באפליקציה, אלא גם יספק תחושת הצלחה כאשר המשתמש משלים את הפעולה הרצויה (לדוגמה, לאחר יצירת חשבון או ביצוע רכישה). רגעי העונג הקטנים הללו הם מה שעושה את ההבדל בכל הנוגע לחוויית המשתמש באתר או באפליקציה שלכם.

שיטות מומלצות לכתיבת מיקרוקופי

בוודאי כבר נתקלתם לאחרונה במונח "מיקרוקופי" פה ושם. עם הגידול בכתיבה המכוונת לחוויית משתמש (UX) ברחבי עולם הטכנולוגיה, אנו רואים בבירור שמיקרוקופי אינו טרנד עיצוב אתרים חולף, אלא שיטה שתישאר איתנו מכאן והלאה. בין אם אתם עובדים לצד אנשי כתיבה מקצועיים או לא, הטיפים הבאים יעלו אתכם על הדרך הנכונה לכתיבת מיקרוקופי מעולה לשיפור חוויית המשתמש (UX) שלכם.



01. ישרו קו עם זהות המותג שלכם

בדיוק כמו שהייתם עושים בעת כתיבת תוכן לאתר שלכם, ודאו שיש לכם תמונה ברורה של זהות המותג שלכם לפני שתתחילו במלאכת הכתיבה. כך תוכלו להגדיר קול ייחודי ולהשתמש בו בעקביות לאורך ולרוחב המיקרוקופי שתכתבו.

חשבו כיצד תרצו שהמשתמשים שלכם ירגישו, ולאחר מכן, שאלו את עצמכם באילו מאפיינים תעשו שימוש כדי לגרום להם להרגיש כך. האם אתם שנונים? בעלי חזות מקצועית? האם אתם משדרים תחושת קרירות ומגניבות, או שהטון שלכם יותר חמוד ושובב?

דוגמה: נסחו מחדש את התגיות המופיעות על הכפתורים שלכם, שחקו עם המיקרוקופי, ובחרו את הטקסט שיתאים לטון הכללי של המותג שלכם. במקום פשוט לכתוב "התחל" ("Start"), הכפתורים מטה עושים שימוש בניסוחים מזמינים ויומיומיים יותר באופן המתאים לזהות של וויקס.




02. צרו קשר אישי

בימינו, הממשקים כבר לא קרים ורובוטיים. הם הרבה יותר ממוקדים באדם. אמנם ניתן להשיג את התוצאה הזו באמצעות שימוש נכון בסכמות צבעים באתר, באנימציות ובנכסים ויזואליים נוספים, גם המיקרוקופי משחק כאן תפקיד.

זכרו שאתם כותבים לאנשים בשר ודם. אולי יש מסך המפריד ביניכם ובין המשתמש שלכם, אבל דמיינו שאתם יכולים לסלק את המסך ולתקשר ישירות עם הלקוח שלכם פנים מול פנים. כנראה שלא תשתמשו בשפה רשמית מדי או במונחי ז'רגון טכניים. במקום זאת, סביר להניח שתבחרו להעביר את המידע בטון יומיומי וידידותי יותר. ואת זה בדיוק המיקרוקופי שלכם צריך לעשות גם כן.

דוגמה: בדוגמה מטה, המשתמשים מוזמנים ליצור לוגו. הטקסט כאן נכתב בגוף שני ("אתה\את", "you") ופונה ישירות למשתמש, בדיוק כמו שהייתם עושים בשיחה רגילה. שימו לב גם לטקסט העליז בכפתור הקריאה לפעולה (CTA) - בו כתוב Let's Go ("קדימה").




03. היצמדו לכתיבה בהירה ותמציתית

בניגוד לכתיבת פוסט בבלוג או סוגים אחרים של תוכן ארוך, מיקרוקופי צריך להיות קצר ופשוט. עליו לשדר בצורה בהירה את המסר שלכם ולהשתמש בכמה שפחות מילים, אך יש גם לשים לב לא להישמע רשמיים או נוקשים מדי.

אחרי שתלמדו להכיר את המשתמשים שלכם תוכלו להבין את סוג השפה שבה הם משתמשים. העדיפו מילים יומיומיות ופשוטות שהמשתמשים שלכם יכירו. לדוגמה, במקום לדבר על אתר האי-קומרס שלכם, כדאי לשקול לקרוא לו "החנות האינטרנטית" כדי לגרום לאתר להישמע מזמין יותר.

דוגמה: שימו לב כיצד התיבה הקופצת מזהירה את המשתמש באופן בהיר ותמציתי. הכותרת מבטאת את המסר בשתי מילים פשוטות בלבד, ומתחתיה מופיע הסבר קצר לצד כפתורים מסומנים שלא מותירים כל מקום לבלבול.



דוגמאות להודעות אזהרה מתוך עורך הוידאו של וויקס.


04. הציעו סיוע

אחת המטרות העיקריות של המיקרוקופי היא להתוות את הדרך עבור המשתמשים בנבכי המוצר שלכם. כל פיסת טקסט, החל מהטקסט שמופיע בעמוד ה-404 שלכם וכלה בכותרות תפריט האתר, אמורה לסייע למשתמשים במשימה העומדת לפניהם, ולמנוע מהם להגיע למבוי סתום. טקסט מועיל ומסייע ישפר באופן ניכר את יכולת הניווט באתר שלכם.

לדוגמה, המיקרוקופי המופיע בעמוד השגיאה 404 יכול לכוון את המבקרים באתר לעמוד אחר שעשוי להיות רלוונטי עבורם, וגם להוסיף מסר חיובי ומעודד. כך תוכלו להסיר חששות העלולים להתעורר ולתת ללקוחות שלכם תחושה חיובית יותר וחוויית משתמש טובה יותר.

דוגמה: הודעות שגיאה הן דוגמה למקום נוסף שבו המשתמשים יכולים להפיק תועלת מעצה מועילה. הלקוחות שלכם צריכים להבין בדיוק מה השתבש וכיצד לפתור את הבעיה. לדוגמה, אם המשתמש מילא טופס באתר שלכם בצורה לא נכונה, ההודעה שתופיע צריכה להסביר היכן קרתה הטעות - האם הם הקלידו את הסיסמה הלא נכונה, האם שם המשתמש שלהם לא זוהה, או האם הם שכחו למלא את אחד השדות?





מאת דנה מאיר

כותבת ומומחית עיצוב




bottom of page