top of page

הצ'ק ליסט השלם לעיצוב האתר מחדש



אתר עסקי הוא אמצעי להצגת המותג שלכם במיטבו ללקוחות קיימים וללקוחות פוטנציאליים. בדיוק כמו כל שאר העולם האינטרנטי, על האתר שלכם להמשיך להתפתח ולהשתנות עם הזמן, על מנת שהוא ימשיך להיות רענן בדיוק כמו השירות שאתם נותנים.


חלק גדול ביצירת אתר אינטרנט הוא כל מה שקורה אחרי שאתם לוחצים על כפתור ה"פרסם" - החל בעדכונים ושיפורים שוטפים, וכלה בקידום האתר בערוצים השונים. ועדיין, אחרי פרק זמן מסוים, דרוש תהליך מקיף יותר של עיצוב מחדש.

מה כולל תהליך עיצוב מחדש של אתר אינטרנט


תהליך איכותי לעיצוב מחדש של אתר אינטרנט עוסק בשיפור אופן התפקוד של האתר, ולא רק במראה שלו. לפיכך, העיצוב מחדש צריך לטפל בתוכן האתר, בחוויית המשתמש, בשיטות ה-SEO, ובאופטימיזציה למכשירי מובייל - לצד עיצוב האתר עצמו.

הרשימה הכוללת המובאת כאן לעיצוב מחדש של האתר תדריך אתכם בשלבים לחידוש האתר שלכם, בין אם תבצעו את התהליך בעצמכם או אם תיעזרו במעצב אתרים מקצועי:


1. בדקו האם הגיע הזמן לעצב מחדש את האתר שלכם

2. נתחו וחקרו את האתר הקיים שלכם

3. הגדירו מטרות ותוכנית עבודה

4. צרו שפה ויזואלית

5. צרו מפת אתר

6. השתמשו בשיטות עיצוב מוכחות

7. עדכנו את תוכן האתר שלכם

8. שימו לב ל-SEO

9. שפרו את גרסת המובייל של האתר

10. סקרו ושתפו



01. בדקו האם הגיע הזמן לעצב מחדש את האתר שלכם

פרויקט עיצוב מחדש של אתר אינטרנט מצריך מכם זמן, תכנון ואסטרטגיה, ולכן רצוי להיכנס אליו כשאתם מוכנים. לפני שתתחילו שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:


· האם עיצוב האתר הנוכחי שלי כבר אינו עדכני?

· הם הבחנתי בירידה במכירות או בהמרות?

· האם הגיעו תלונות ממשתמשים הנוגעות לניווט באתר או לעיצוב שלו?

· האם מיתגתי מחדש את העסק שלי לאחרונה?


אם עניתם "כן" לשאלה כלשהי מבין השאלות הללו, עיצוב מחדש של אתר האינטרנט שלכם ככל הנראה יועיל לעסק שלכם במידה רבה.


02. נתחו את האתר הקיים שלכם ואת השוק שלכם

לפני שתבצעו שינויים באתר הקיים שלכם, קחו את הזמן לנתח את הביצועים שלו, ואת הביצועים של המתחרים שלכם.


נתחו את האתר הנוכחי שלכם: עיינו באתר הקיים שלכם וסקרו את העמודים השונים שלו. נסו להעריך אילו מרכיבים בו עובדים טוב, ואילו לא.

בעזרת כלים כמו Google Analytics תוכלו לסקור את הנתונים העולים מהאתר שלכם. בדקו אילו מהעמודים שלכם הם הפופולריים ביותר, איך נראה המסע של המשתמש הממוצע באתר שלכם, ואילו כפתורי קריאה לפעולה (CTA, call-to-action) זוכים לקליקים. המדריך הזה המסביר כיצד להשתמש ב-Google Analytics יכול לסייע לכם להפיק את המירב מנתוני האתר שלכם.


היו אובייקטיביים ככל הניתן בעת ניתוח נקודות הקושי של האתר שלכם. לנקודות אלה יהיה צורך להקדיש תשומת לב בעת העיצוב מחדש של האתר. כמו כן, שימו לב גם לנקודות החוזקה שלכם, שכן לא בהכרח צריך לשנות כל פריט באתר שלכם מקצה לקצה. את הנכסים בעלי הביצועים הטובים ביותר באתר שלכם ניתן ככל הנראה להותיר ללא שינוי. למעשה, הם משמשים כדוגמה למה שעובד עבור המותג שלכם, אז נסו ללמוד מה בדיוק הופך אותם ליעילים.


חקרו את המתחרים: התבוננו לעומק באתרי אינטרנט של המתחרים העיקריים בשוק שלכם. הקדישו תשומת לב לעיצוב שלהם, לניווט באתר שלהם, לתוכן, ולאסטרטגיות שיווקיות שונות שהם עושים בהן שימוש. שימו לב במיוחד לשיטות עבודה נפוצות בשוק שלכם, למשל יצירת בלוג או חנות אינטרנטית. תובנות אלה יעזרו לתהליך העיצוב מחדש של האתר שלכם לעלות מדרגה אל מול המתחרים.


הבינו את השוק שלכם: על מנת ללמוד יותר על המשתמשים שלכם ועל השוק שבו אתם פועלים, בצעו מחקר שוק או ניתוח SWOT שמטרתם הגדרה ברורה של קהל היעד שלכם. גם אם עשיתם את זה בעבר, שווה לבחון את השוק וקהל היעד שלכם שוב לפני שתפנו לעיצוב מחדש של האתר שלכם, משום שהשוק וקהל היעד עשויים להשתנות עם הזמן.

לאחר שתגבשו הבנה טובה יותר של זהות הלקוחות שלכם תוכלו לחוש מה הם אוהבים ומה לא, או מהם הרגלי הגלישה שלהם באינטרנט. הידע הזה יעזור לכם לתפור את העיצוב החדש של האתר שלכם לצרכים הייחודיים של המשתמשים שלכם ולהעדפותיהם.




03. הגדירו מטרות ותוכנית עבודה


הכינו רשימה של הדברים שתרצו להשיג באמצעות העיצוב המחודש של האתר שלכם. האם הוא נועד להגדיל את המכירות? לעודד הרשמה לשיווק באמצעות אימיילים? להגביר מודעות למוצרים חדשים או למבצעים מיוחדים? עבור כל אחת מהמטרות שלכם, הגדירו את המדדים שבאמצעותם ניתן לעקוב אחריהן.

המטרות הברורות הללו יעזרו לכם ליצור תוכנית לעיצוב מחדש של האתר שלכם. לאחר מכן, פרקו כל אחד מהשינויים הרצויים שהייתם רוצים לבצע באתר שלכם לצעדים ולפעולות קונקרטיים. לדוגמה, אם המטרה העיקרית שלכם היא להגדיל מכירות, ייתכן שתרצו לשקול לשלב חלוניות קופצות המציעות הנחה מיוחדת. לאחר מכן, הגדירו מסגרת זמנים סבירה לכל הפריטים ברשימה שלכם.


אם עומד לרשותכם צוות שעובד אתכם, הגדירו תפקידים לכל אחד מחברי הצוות כדי להבטיח שכולם מתקדמים לפי התוכנית. באמצעות שילוב הצוות שלכם כחלק בלתי נפרד מתהליך העיצוב מחדש של האתר שלכם, עיצוב האתר החדש ייהנה מהמומחיות ומהניסיון שלהם. בנוסף, תוכלו כך לשמר מוטיבציית צוות גבוהה ולסייע לפיתוח תחושת שייכות ומעורבות.


04. צרו שפה ויזואלית


ההחלטה על המראה של האתר שלכם ועל התחושה שהוא יוצר מהווה שלב חשוב לפני הצלילה אל תוך הפרטים הרבים המרכיבים אותם. הבטיחו שהשפה הויזואלית שלכם קשורה לזהות המותג הכוללת שלכם, ותואמת לטון ולערכי הליבה של העסק שלכם.


על מנת לאפשר לרעיונות שלכם לזרום, אנו ממליצים שתסקרו מקורות שונים להשראה לעיצוב אתרים וכן את הטרנדים העדכניים בתחום עיצוב האתרים. נסו לזהות מה מתאים בצורה הטוב ביותר למותג שלכם, ומה יכול להועיל לאופן שבו האתר שלכם עובד.


בשלב זה כדאי גם שתאספו את כל הנכסים העיצוביים שתצטרכו עבור האתר שלכם. נכסים אלה כוללים את הלוגו המקצועי שלכם, את צבעי המותג וכן את סכמת הצבעים לאתר שלכם. שאלו את עצמכם אם הנכסים הללו עדיין מתאימים לסגנון החדש שלכם, או אם נדרשות התאמות כלשהן.


05. צרו מפת אתר


מפת אתר היא רשימה של כל העמודים באתר שלכם והדרכים שבהן הם מקושרים זה לזה. פיצוח עניין מפת האתר הוא קריטי ל-UX - חוויית המשתמש - של האתר שלכם, במטרה לאפשר ניווט קל ואינטואיטיבי באתר שלכם.

מפו עץ הכולל את העמודים השונים באתר שלכם על דף נייר, וציינו כיצד המשתמשים יוכלו לעבור מעמוד אחד למשנהו. זכרו את שיטות הניווט באתרים החשובות, כגון קישור הלוגו שלכם לעמוד הבית. דבר נוסף שיש לקחת בחשבון הוא שרצוי שהמבקרים באתר שלכם יוכלו להגיע לכל עמוד באתר שלכם מכל עמוד שבו הם נמצאים בתוך קליק אחד או שניים.

באשר לעמודים עצמם, עליהם לכלול את כל הפריטים ההכרחיים, כגון עמוד בית מסביר פנים, עמוד "אודות" ואזור ליצירת קשר, כמו גם עמוד שירותים או מוצרים. בנוסף, יש לשקול אילו עמודים נוספים יכולים להוסיף ערך לאתר שלכם, כגון חנות מקוונת, בלוג, או דף נחיתה ייעודי לעידוד המרות.




אם אתם מעוניינים בגישה מקצועית באמת, קחו את האתר שלכם צעד אחד קדימה באמצעות שרטוט wireframes עבור העמודים שלכם. כלי זה מאפשר לכם להגדיר את המבנה של כל עמוד, כלומר את הפריסה הכללית שלו, וכן את המקומות שבהם ימוקמו האלמנטים השונים, כגון תפריט האתר או הכפתורים השונים. כלי ה-wireframes מאפשר לכם לגבש תמונה ויזואלית של חוויית המשתמש כאשר הוא משוטט ברחבי האתר שלכם באמצעות סימון מרכיבי העמוד השונים בצורת קווים ותיבות פשוטים.


06. השתמשו בשיטות עיצוב מוכחות


זה המקום שבו נכנס המרכיב העיצובי של תהליך העיצוב מחדש של האתר. הקפידו להתייחס לזהות המותג שלכם, כמו גם לעקרונות העיצוב העיקריים. הטיפים הבאים יעזרו לכם להתקדם בכיוון הנכון:


· היררכייה: זה מה שמוביל את המבקרים באתר שלכם להסתכל על כל אחד מהאלמנטים באתר שלכם על פי סדר עדיפויות, החל במרכיב המשמעותי ביותר. שימוש בהיררכייה ימנע מראה צפוף ומבולגן ותחושה של לחץ. גודל ומשקל (כגון גודל אותיות גדול יותר ומודגש יותר) ומיקום האלמנטים השונים (לדוגמה, מיקום כפתור קריאה לפעולה במרכז המסך) יכול לעזור לכם להשיג זאת.


· ניגודיות: ניגודיות עוזרת לנו להבדיל בין חלקים שונים של העיצוב באמצעות הדגשת השוני ביניהם. בעוד שמרכיבים שנראים דומים זה לזה נוטים להתמזג האחד עם השנים, מרכיבים מנוגדים בולטים יותר. ניתן להשיג ניגודיות באמצעות טקסטורה (למשל טקסטורה חלקה אל מול דוגמה כלשהי), בהירות (בהיר אל מול כהה), ובאמצעות השיטה הנפוצה ביותר - צבע. בדיקת ניגודיות הצבעים באתר שלכם היא שיטת נגישות אתרים חשובה, שכן יהיה עליכם להבטיח שהאתר שלכם קריא וברור (ישנם כלים אינטרנטיים רבים לבדיקת ניגודיות צבעים, כגון Contrast Checker).


· איזון: על כל אחד מהעמודים שלכם להיות מאוזן היטב ובעל מראה הרמוני. דרך טובה להבין את נושא האיזון היא לחשוב על עמוד האינטרנט שלכם כסקאלה שבה האלמנטים מחולקים באופן שווה בשני הצדדים. ישנן דרכים רבות לביצוע החלוקה הזו, שכן איזון יכול להיות סימטרי, א-סימטרי, או רדיאלי-מעגלי. מה שלא תבחרו, על המראה המתקבל בסוף התהליך להיות אחיד כך ששום מרכיב לא יהיה בלתי שייך.


· שימוש בדימויים: הקפידו לשלב באתר שלכם רכיבי מדיה איכותיים בדרכים שיעזרו לקדם את המסר שלכם, כגון תמונות, אייקונים, או אמנות וקטור. הדימויים שלכם יכולים להציג את המוצר שלכם בקדמת הבמה, כגון מזון באתר של מסעדה או חדרי האירוח שלכם באתר של בית מלון. אפשרות שונה היא פשוט ליצור את האווירה המתאימה, לדוגמה, באמצעות תמונה מרגיעה של צמחים באתר העוסק בתזונה ובבריאות.


· טיפוגרפיה: טיפוגרפיה היא שיטה לארגון הטקסט והיא עוסקת בכל מרכיבי הטקסט השונים, החל בבחירת הגופן ועד לגודל ולמשקל האותיות. אמנם טיפוגרפיה היא אמנות בפני עצמה, אך ישנם מספר כללים פשוטים שיכולים להנחות אתכם בבחירת הכתב לאתר שלכם. בחרו בין פונט אחד לשלושה (לא יותר) והשתמשו בהם בעקביות בכל רחבי האתר שלכם. על טקסט הפסקאות להיות הטקסט הקל ביותר לקריאה, בעוד שעבור הכותרות תוכלו לבחור גופן דקורטיבי יותר בעל מאפיינים ייחודיים כגון כתב-יד מחובר או סגנונות עתיקים. מדריך זה להתאמת פונטים עשוי לעזור לכם לקבל השראה.


07. עדכנו את תוכן האתר שלכם


חלק גדול מעדכון האתר שלכם עוסק ברענון הטקסטים שלו. ובכל הנוגע לכתיבת תוכן לאתר שלכם, חשוב ביותר שבחירת המילים שלכם תספק לקוראים ערך ממשי. מחשבה על קהל היעד שלכם תסייע לכם טקסטים שפחות עוסקים בכם ובמוצר שלכם (מה שעשוי להיראות כמו מאמץ מכירתי מוגזם), ומתמקדים יותר במשתמשים שלכם ובצרכים שלהם. השתמשו בטקסט מקורי על מנת לתת תשובה לשאלות שלהם, והציעו להם עזרה בניווט באתר שלכם.

בנוסף, הקפידו שהטקסט שלכם יהיה קצר ומתוק. משפטים תמציתיים וענייניים מתבררים כיעילים במיוחד בתקופתנו, המתאפיינת בקריאה ברפרוף ובקשב הולך ופוחת.


טון הכתיבה: על טון הכתיבה שלכם להיות עקבי ולדבר בקול אחד עם זהות המותג שלכם. כתבו באותו אופן שבו הייתם רוצים שהמותג שלכם יישמע אם המותג שלכם היה אדם בשר ודם. האם הוא קרוב וידידותי, או מקצועי וסמכותי?


מיקרוקופי: חלק חשוב נוסף בטקסטים באתר שלכם הוא המיקרוקופי שלו. מונח זה מתייחס לקטעי הטקסט הקצרים או לכל סוג של טקסט החל בכפתורי הקריאה לפעולה שלכם (ה-CTA) ועד לטפסים האינטרנטיים. נסו ליצור מיקרוקופי בעל אופי של שיחה, כך שהוא יישמע כאילו עומדים מאחוריו בני אדם בעולם האמיתי, ולא רק שורות קוד תוכנה קרות. לדוגמה, כפתור הרשמה יכול ללכת צעד נוסף מעבר ל"OK" פשוט, כך שיהיה כתוב בו משהו כמו "רשמו אותי!" או "קדימה".


08. שימו לב ל-SEO


אופטימיזציית מנועי חיפופש, או SEO, היא שם כולל לפעולות לשיפור הנראות והדירוג של האתר שלכם בתוצאות החיפוש של גוגל, מה שיגדיל את תנועת המבקרים האורגנית באתר שלכם. שיפור ה-SEO עבור האתר שלכם הוא חלק חשוב מהעיצוב מחדש של האתר שלכם, שכן בכוחו לשפר את היכולת של משתמשים להגיע אליו.

ישנן פעולות רבות שתוכלו לבצע על מנת לעזור לעסק שלכם לעלות בתוצאות החיפוש בגוגל. אנחנו ממליצים להשתמש באשף ה-SEO של וויקס כמקום טוב להתחיל בו, כמו גם בשיטות הבאות:


שימוש במילות מפתח: בצעו מחקר מילות מפתח ובחרו שתיים או שלוש מילות מפתח לתיאור העסק שלכם (משפטים קצרים או מונחים שסביר שאנשים יקלידו בתיבת החיפוש במנוע החיפוש כאשר הם מחפשים עסק דומה לעסק שלכם). יש להשתמש במילות המפתח הללו באופן אסטרטגי ברחבי האתר שלכם, כולל בכותרות ובתיאורי ה-SEO שלכם. ודאו שמילות המפתח משתלבות בצורה טבעית בתוכן שלכם, שכן עדכוני האלגוריתם האחרונים של גוגל מקדישים תשומת לב רבה להקשר.


אלט-טקסט: כתיבת אלט-טקסט לתמונות באתר שלכם מחזקת גם את ה-SEO שלו וגם את הנגישות שלו. מדובר בהוספת מספר מילים המתארות את תוכן התמונה שלכם. המשתמשים שלכם לא יוכלו לראות את האלט-טקסט שתוסיפו, אך למרות זאת יש בכך תועלת רבה לבוטים של גוגל ולטכנולוגיות מסייעות.


מטה-תגיות לעמודים: כתיבת מטה-תגיות לעמודים שלכם - כולל תגית הכותרת שלו והתיאור שלו, עוזרת לבוטים של מנועי החיפוש להבין טוב יותר את תוכן האתר שלכם ולהציג אותו בצורה נכונה יותר בתוצאות חיפוש. בכל מקום שבו הדבר מתאפשר, כדאי לכלול מילות מפתח במטה-תגיות שלכם.


שם הדומיין: הקפדה על כך ששם הדומיין שלכם עקבי לאורך זמן עשויה לעזור לזיהוי המותג שלכם. עם זאת, ייתכן שלא יהיה מנוס משינוי שם הדומיין שלכם אם שיניתם את שם העסק שלכם, או אם הרחבתם את גבולות המותג שלכם וכעת אתם מעוניינים שגם הדומיין שלכם ישקף זאת.


09. שפרו את גרסת המובייל של האתר


הבטיחו שהאתר שלכם יפעל חלק בדיוק באותה מידה גם בתנועה באמצעות יצירת גרסת מובייל אינטואיטיבית. נקו את המסך מרעשי רקע והסירו רכיבים שאינם נחוצים כך שרק התוכן החיוני ביותר יישאר באופן בולט על גבי המסך הקטן. תוכלו גם להיעזר במאפייני עיצוב למובייל כגון עמוד כניסה ממותג או אנימציות.

בנוסף לשיפור חוויית המשתמש, אתר תואם-מובייל יועיל גם ל-SEO שלכם שכן זהו חלק חשוב מהיוזמה של גוגל לתת עדיפות לאתרי מובייל.


10. סקרו ושתפו


סקרו לעומק את העיצוב החדש של האתר שלכם, בצעו הגהה לטקסטים הכתובים, בדקו את זרימת הניווט באתר והבטיחו שכל הקישורים פועלים כראוי. בדקו שוב גם את הפרטים הקטנים ביותר, כגון ה-favicon של האתר שלכם, וכן את כל שאר הפרטים בצ'קליסט להשקת האתר שלכם. בקשו מכמה חברים קרובים או מחברי הצוות שלכם לבצע סקירה דומה.

ברגע שהעיצוב החדש של האתר שלכם מוכן, תנו לו דחיפה שיווקית במטרה לסייע בהשקה שלו. שתפו את העיצוב החדש והרענן שלכם ברשתות החברתיות וכן בהודעת ניוזלטר - אלה דרכים טובות להביא משתמשים לאתר שלכם.



נכתב על ידי עדן שפיבק, מומחית לעיצוב וכתיבת תוכן ב-Wix

bottom of page