עצות מהמומחים – מהו ניהול קהילות?



כשסיפרתי לאבא שלי שאני מנהל קהילות בוויקס, הוא לא הסווה את גאוותו – וגם אני לא הסוויתי את גאוותי. עד שיום אחד הוא הציג אותי לחבר שלו כך – ואני מצטט – ״זה הבן שלי, מנו. הוא עובד במחשבים״.

נו באמת. אמנם שמעתי על וורד ואקסל, ואני יכול להתמודד עם תוכנת הצייר בלי שום בעיה, אבל מומחה למחשבים זה בהחלט לא תיאור מוצלח עבורי. מצד שני, כל החברים שלי מחייכים כשאני מספר להם על העבודה שלי מפני שהם חושבים שאני מבלה את מרבית זמני בפייסבוק. זה אכן מדויק, אבל לא מהסיבות שאתם חושבים.

כיום, ניהול קהילות הוא חלק משמעותי מכל עסק שמטרתו לכונן נוכחות אינטרנטית עוצמתית. הוא מאפשר לכם להגיע לקהל רחב (ומתרחב) ולכוון את מאמציכם לאנשים רלוונטיים לעסק שלכם בסביבה דומה, בלי לבזבז אפילו אגורה אחת. ברגע שיצרתם אתר מהמם – באמצעות וויקס, כמובן, בלי שום משוא פנים! – בניית קהילה סביבו היא אחת מהדרכים היעילות ביותר לשווק אותו.

אז שאלת מיליון הדולר היא:

מהו ניהול קהילות?

בקצרה, ניהול קהילות הוא בניית קהילה אינטרנטית סביב העסק שלכם – לא הייתם מנחשים, נכון? הדרך לעשות זאת היא לבנות ולנהל את הערוצים החברתיים והבלוג של העסק שלכם. מדוע? מפני שזה מעניק לכם את ההזדמנות לתקשר עם העוקבים/המנויים שלכם באופן ישיר ואותנטי יותר, ממש בגובה העיניים. מעבר לזה, פרסום תוכן בערוצים הללו יפיק יותר עניין מסביב למותג שלכם, באמצעות שימוש במה שנקרא בעגה המקצועית ״שיווק תוכן״. לסיכום, המטרה היא לסייע, ליידע ולבדר את הקהילה שלכם. אה, וכמעט שכחתי את הדובדבן שבקצפת – זה לגמרי בחינם.

כעת, כשהרעיון הכללי ברור, כל מה שעליכם לעשות הוא להתאים אסטרטגיה חברתית למותג שלכם – כלומר, לשאול את עצמכם כמה שאלות בסיסיות: היכן עליי לפרסם תוכן? באיזו תדירות? איזה סוג תוכן כדאי לי לשתף?

בלי עיכובים מיותרים, הנה כמה עצות מועילות לגבי התהיות הללו:

היכן עליי לפרסם?

לכל פלטפורמת מדיה חברתית יש דרך משלה לתפקד, והיא מספקת ציפיות וצרכים שונים. בהתחשב בזהות העסק וקהל היעד שלכם, כל אחת מהרשתות החברתיות הללו יתאימו למטרות השיווק שלכם בצורה כזאת או אחרת:

1. פייסבוק

האימפריה החברתית הגדולה מכולן – כרגע. כמעט לכל עסק יש צורך להיות בפייסבוק. אבל גודל הפלטפורמה (כמעט 2 מיליארד משתמשים) עשוי להוות יתרון, אך גם חסרון. מצד אחד, יש בידכם את האפשרות להגיע לקהל כמעט אינסופי. מצד שני, האלגוריתם בנוי כדי לדחוף את הפוסטים המושכים ביותר ליותר אנשים. בקיצור: אם לא תעוררו תשומת לב ותייצרו השתתפות מיידית (לייקים וריאקשנס), הפוסט שלכם עלול למות מהר יותר מדמות ב״משחקי הכס״.

כאן תמצאו את המדריך המלא להצלחה בפייסבוק

2.טוויטר

ממלכת מכורי המסך הכפול (נו, אתם יודעים, לצייץ דרך הסמארטפון על מה שקורה בטלוויזיה). טוויטר הוא ערוץ מדיה חברתית דינאמי ומהיר במיוחד – יש באמתחתכם רק 140 תווים לכל ציוץ. טריטוריית הציפור הכחולה עשויה להיות מעניינת במיוחד עבור מותגים המבססים את השיווק שלהם בתוכן כתוב, ומסוגלים להגיב מהר לחדשות.

כל מה שאי פעם תצטרכו לדעת על מנת להיות מלכי הטוויטר נמצא כאן

3.אינסטגרם

בעידן הסלפי ותצלומי האוכל, אינסטגרם הוכיחה את עצמה להיות אחת מנקודות המדיה החברתית הוויזואליות החזקות ביותר. אם כוח השיווק שלכם מרוכז בתוכן ויזואלי, אין ספק שעליכם לתת צ׳אנס לאינסטגרם. מסעדות, אמנים, צלמים, מעצבי אופנה וכו׳ פשוט חייבים להיות שם, אך חנויות ושירותים רבים יכולים לנצל את הפלטפורמה הזו גם כן.

הנה טיפים מקצועיים שיהפכו אתכם לתותחי אינסטגרם

4.יוטיוב

בזמננו אנו, תוכן בווידאו הוא לב-לבה של מלחמת שיווק. אפילו ענקים כמו פייסבוק מנסים לחדש ולדחוף תוכן וידאו כדי להגדיל את מניותיהם בשדה התחרותי – והמשתלם – הזה. יוטיוב הוא פשוט בלתי נמנע עבור עסקים המייצרים תוכן בווידאו – מדריכים, פרסומות, המלצות וכדומה. אם יש לכם מספיק זמן, כדאי גם לפתוח ערוץ יוטיוב משלכם.

אם תשתמשו במדריך הזה תוכלו לפתוח ערוץ יוטיוב בלי בעיה

5.סנאפצ׳ט

סנאפצ׳ט היא אחת מהפלטפורמות החברתיות הכי פופולריות בקרב דור ה-Z – אתם יודעים, בני נוער ומבוגרים צעירים – לא זומבים, למרות שזה היה יכול להיות טוויסט מעניין. האפליקציה הזאת יכולה לערער את הבטחון שלכם בפעם הראשונה מפני שהממשק שונה לחלוטין בהשוואה לפלטפורמות חברתיות אחרות. בנוסף, האספקט הארעי של סנאפצ׳ט לא טבעי במיוחד עבור משתמשי מדיה חברתית ״ישנים״. אבל בואו נודה באמת: משתמשי הסנאפצ׳ט של היום הם הצרכנים של המחר. שווה לתת צ׳אנס, ולו רק כדי להבין את הלך הרוח של הדור הזה.

אתם יכולים לקבל טיפים מצוינים לסנאפצ׳ט ממש כאן

6.לינקדאין

לינקדאין היא רשת חברתית עבור אנשי מקצוע. כל תוכן אינפורמטיבי, או כזה שקשור במשאבי-אנוש וחדשות מחֲבָרוֹת, רצוי וראוי. קיימת גם גמישות כלשהי, כמובן, אבל זוהי הרוח הכללית.

בואו ללמוד איך להיות כוכבי לינקדאין

7.בלוג

יש סיבות רבות וטובות להתחיל בלוג עבור העסק שלכם. בלוג מאפשר לכם לבטא את היצירתיות שבכם, להציג את המומחיות שלכם, לשתף את חדשות העסק שלכם ולתקשר לגבי כל דבר שקשור בתחום המקצועי שלכם. בנוסף, בלוג הוא כלי מצוין להגביר את ה-SEO (Search Engine Optimisation, אופטימיזציית מנועי חיפוש) ולשפר את הנראות האינטרנטית שלכם. אמנם העבודה דורשת זמן רב יותר בהשוואה לפלטפורמות האחרות, אבל המאמץ לגמרי שווה את ההשקעה.

רוצים להתחיל בלוג? הנה הטיפים המוצלחים שלנו לכתיבת בלוג מעולה

כמובן שיש רשתות חברתיות אחרות שאתם יכולים להשתמש בהם. למשל, לא הזכרתי את פינטרסט, שהיא כלי מצוין עבור מוצרים ויזואליים, במיוחד כאלה שנמכרים ברשת. בכל אופן, בדיקה של הערוצים לעיל היא התחלה מצוינת.

עצות כלליות: מתי? מה? כמה?

לפי טבעה של הרשת החברתית שאתם רוצים להשקיע בה, התוכן שתפרסמו צריך להשתנות מעט. יחד עם זאת, הנה כמה המלצות שעליכם לשקול בלי קשר לבחירת לבכם:


  • פרסמו לעתים קרובות (אבל אל תציפו): פרסום קומפולסיבי בכל יום בשבוע לא יעזור לנוכחות האינטרנטית שלכם. אתם תגרמו לעצמכם להיראות כמו ספאמרים (spammers) וזה יחזור אליכם כמו בומרנג. השתמשו בכלי תזמון כמו באפר (Buffer) או הוטסוויט (Hootsuite) ותכננו את הפרסומים שלכם לכל השבוע מראש. כמובן, בהתאם לפלטפורמות המדיה החברתית שבחרתם, אתם עשויים להגדיל או להקטין את מספר הפוסטים היומיים שלכם – אפילו אם אין שום כלל חקוק בסלע. למשל, אתם תרצו לפרסם יותר בטוויטר מאשר בפייסבוק. בטוויטר, הפיד נע באופן מהיר ולרוב מציף, ולכן הפעולה הנפוצה היא לפרסם כמה פעמים ביום (5 ומעלה). בחצר האחורית של צוקרברג, לעומת זאת, עדיף שתפרסמו פעם-פעמיים ביום מפני שפרסום תכוף מדי עלול להשפיע על היכולת שלכם להגיע ולשתף קהל רב – כפי שהזכרתי קודם, פייסבוק היא פלטפורמה מעט נכלולית. לבסוף, אל תשכחו לבחור את שעות הפרסום שלכם בדקדוק. התזמון שלכם משמעותי מאוד: אתם רוצים לתפוס את הקהל שלכם בדיוק בזמן בו הם מחוברים.

  • הציעו איכות (ולא כמות): כפי שאמרתי קודם, כדאי שתשקיעו זמן בפוסטים חזקים שייצרו השתתפות, לעומת פרסום אקראי של תוכן רב ולא אפקטיבי. במיוחד בפייסבוק, מקום בו ״איכות״ העמוד שלכם נקבעת לפי העניין הכללי שהוא יוצר. בכל מקרה, בואו נהיה כנים: בהתעלם מהאלגוריתמים ושאר קללות אחרות, התמקדות באיכות היא תמיד הבחירה הנבונה. העוקבים שלכם וקוראי הבלוג שלכם יעריכו את המאמץ.

  • גוונו את התוכן שלכם: מונוטוניות היא האויב המושבע של מנהל הקהילות. על מנת להילחם בה, עליכם לנסות סוגים שונים של תוכן ופורמטים. שלבו בין פוסטים כבדים ומלאי תוכן לבין פרסומים קלילים ומצחיקים. נסו תמונות, סרטונים, GIFים, לינקים וכל מה שתחשקו בו. הדבר המשמעותי ביותר הוא לשמור על איזון מסוים – המיתוג שלכם עשוי להיפגע אם לא.

  • הגיבו: אחת מהדרכים הכיפיות והמעניינות ליצור תוכן היא באמצעות ניצול נושאים פופולריים (trending). זה לא חייב להיות פוליטי! אתם יכולים ליצור פוסט עבור ההשקה של פיצ׳ר טכנולוגי או חברתי, העונה החדשה של התוכנית האהובה עליכם (אבל שימו לב לזכויות יוצרים), או כל טרנד אינטרנטי אחר. בטוויטר, ההאשטגים הפופולריים הם כלי מצוין למעקב אחר הדופק של הקהילה האינטרנטית – הנה מפה אינטראקטיבית מגניבה בה אתם יכולים להשתמש כדי לוודא שאתם יודעים מה שיק – ומה שוק.


  • השתמשו בלוח שנה: לוח השנה שלכם הוא אחד מהכלים השימושיים ביותר בארגז הכלים הווירטואלי שלכם. הוא מאפשר לכם ליצור תוכן מכוון מראש לאירועים מיוחדים. מארגנים מבצע מיוחד לפסח? עמלו על הפוסטים החברתיים שלכם מהעיצוב ועד התוכן, ובדקו את כל הצדדים המשפטיים כדי לוודא שכשהזמן יגיע – תוכלו להיות אליהו הנביא המודרני!

  • תקשרו: טוב, להיות חברתיים זה שם המשחק. אתם יכולים לפרסם כמה פנינים, אבל אם לא תרכבו על כוחה של הקהילה שלכם, אתם לא תרוויחו דבר. דברו אל העוקבים שלכם, ענו על תגובות וספקו סיוע לחברי הקהילה כשהם זקוקים לו. ודאו שאתם מתקשרים עם הקהילה שלכם באופן פתוח, כן ובגובה העיניים. פעלו ממש כמו שהפתגם העתיק אומר – ואהבת לעוקביך כמוך.

  • תהנו! איינשטיין אמר שיצירתיות היא מדבקת, וכדאי להעביר אותה הלאה. השלב הראשון בדרך לקהילה שנהנית מהתוכן שאתם מפרסמים היא ליהנות ליצור את התוכן עבורם מלכתחילה. אל תפחדו להיכשל או לנסות רעיונות חדשות מפני שבסופו של דבר, טעויות הן חלק טבעי מניהול מדיה חברתית. אתם יכולים ללמוד מהן ולשפר את התוכן שלכם בעקבות זאת. בסך הכל, זאת המטרה של האינטרנט – חדשנות.


  • הישארו מעודכנים: פיצ׳ר חדש של פייסבוק הושק ממש עכשיו? נסו אותו! כל אחת מהרשתות החברתיות מייצרות כלים ופיצ׳רים חדשים כל הזמן. הדרכים החדשות הללו לפרסם ולשתף תוכן מעוררות, לרוב, הרבה עניין – לפחות בשלבים הראשונים שלהן. משתמשים מסתקרנים לגבי הצורה של הכלים הללו, ומנסים להבין אותם ואיך מותגים יעצבו אותם לצרכיהם. הראשונים לנסות אותם הם תמיד מקרי הבוחן הטובים ביותר.

  • היו עקביים: העסק שלכם צריך לדבר – באופן ויזואלי ומילולי – בצורה ברורה ועקבית. המשימה שלכם, אם תקבלו אותה, היא לוודא שהקהל שלכם יזהה אתכם ממבט ראשון. החוק היחיד הוא שאתם חייבים להתיישר עם זהות וערכי המותג שלכם כדי לשווק אותו כמו מקצוענים אמיתיים.

  • נתחו וייעלו: כמעט כל ערוץ מדיה חברתית היום מגיע עם כלי אנליטי מובנה. לבלוגים, Google Analytics הוא אופציה מצוינת. ברגע שהתחלתם לפרסם, בדקו את הביצועים של כל אחת מיצירות המופת שלכם ולמדו לפיהן מה עובד ומה פחות. משם, אתם תהיו מסוגלים לייעל ולתקן את אסטרטגיית התוכן שלכם בהתאם לכך.

מסקנה:

ברור מאליו שהעצות הללו הן רק קצה הקרחון – זה לא צירוף מקרים שהכתבה הזאת מזכירה קצת עמוד ויקיפדיה בהתחשב בכמות הקישורים פה. אתם לא חייבים לפרסם בכל מקום ובכל יום; זה יתרון מפני שכבעלי עסק קטן זאת אפילו לא אופציה – זמן הוא משאב יקר ונדיר. בחרו במה אתם מעדיפים להשקיע את הזמן בהתאם לצורכי המותג שלכם ובתגובה אתם תגלו אט-אט היכן להשקיע את המאמצים ובאיזה סוג תוכן להתמקד. כלומר, אם אתם יכולים לזכור רק דבר אחד מהכתבה הזאת, כדאי שזה יהיה: נסו ולמדו. הדרך היחידה לגלות באמת את העולם הקסום של ניהול קהילות היא לקפוץ היישר למים העמוקים. רק אז תוכלו להתחיל את ההרפתקה האמיתית – ואנו מקווים שתהנו כמעט כמונו בניהול הקהילה שלכם!

רוצים לשמוע עוד על קידום אתרים עסקיים? לקבל ישירות אליכם טיפים לשיווק ברשת? לעורר באזז סביב האתר שלכם כך שאף אחד לא יוכל להתעלם מהעסק שלכם? הירשמו לניוזלטר ועקבו אחרינו בפייסבוק ולא תפספסו אף אחת מהעצות המועילות שלנו!​

#אתראינטרנט #עסקיםקטנים #קהילות #רשתותחברתיות

צרו קשר:

wixhub@wix.com

ביתנים 27+26, נמל תל אביב יוסף יקותיאלי 4