מבוא ל-CTA – המדריך המלא להנעות לפעולה (Call-to-Actions) שעובדות באמת



גורמים רבים משחקים תפקיד בקביעת ההצלחה או הכישלון של הנוכחות האינטרנטית שלכם, אולם מעטים הגורמים שמשמעותיים לכך יותר מהגורם שאנו אוהבים לכנות CTA – או במילים אחרות, הנעה לפעולה (Call-to-Action). כולנו נתקלים ב-CTA באינטרנט, כל הזמן, רוב הפעמים בלי שאנחנו בכלל שמים לב לכך. אך כשאתם יוצרים אתר אינטרנט, חשוב מאוד לתת ל-CTA את תשומת הלב המלאה שלכם.

בפוסט הזה ננסה להבהיר איך הנעות לפעולה עובדות כדי להבטיח פעילות שוטפת גבוהה בכל אתר אינטרנט, ובמיוחד באתרים עסקיים. לאחר מכן, נחקור את הצעדים המרכזיים בבניית הנעות חזקות לפעולה, שמייצרות תוצאות אמיתיות, משפרות את יחס ההמרה ויכוונו אתכם אל עבר צמיחה מקצועית וכספית.

מהן הנעות לפעולה?

הנעות לפעולה הן מונחים קצרים המפצירים בקהל האינטרנטי שלכם לפעול באופן מסוים. בהקשר של אתר אינטרנט, לרוב מדובר בטקסט ״קליקבייט״, תמונה או כפתור המעודדים את מבקרי האתר לעקוב אחר הזמנה ולבצע פעולה מסוימת, כמו למשל, להוריד קובץ, לרכוש מוצרים, להירשם כמנויים לשירות או להירשם כחברים באתר, ליצור קשר עם העובדים שלכם, להתחיל תקופת ניסיון, ועוד.

בפשטות, הנעות לפעולה מספרות למבקרים שלכם מה אתם רוצים שהם יעשו. אם כלל תוכן האתר שלכם מכין אותם לכך, תפקיד ה-CTA הוא לפתות מבקרים לקחת את הצעד האחרון וללחוץ כדי להשלים את הפעולה הזו, ״לחתום על העסקה״. זו הסיבה מדוע להנעות לפעולה יש השפעה ישירה על כלל ההצלחה של האתר שלכם. CTA חזקה ומשכנעת תוביל ליותר מכירות, יותר עוקבים, חשיפה רחבה יותר וכו׳.

ועכשיו, לחלק הכיפי – למידת השיטה של יצירת הנעות לפעולה עם תוצאות בשטח.


איך לצלוח את תורת ה-CTA

הגדירו את המטרות שלכם

השלב הראשון במירוק הנעות לפעולה נמצא בבסיסה של הנוכחות האינטרנטית שלכם. חייבת להיות לכם הבנה ברורה של המטרות שלכם. במילים אחרות: מדוע אתם מקימים אתר מלכתחילה? מה אתם מקווים להשיג? התשובה לשאלות הללו תקבע איך תשתמשו ב-CTA.

המטרה שלכם והפעולה אליה אתם קוראים מזינות האחת את השניה. אם, למשל, מטרת האתר שלכם היא לקדם את שירות הקואצ׳ינג שלכם, הפעולה שתניעו אליה תהיה קביעת פגישה, וה-CTA יהיה בסגנון הזה: ״הרשמו למפגש ראשון כאן״ או ״קבעו ייעוץ חינמי״.

במקרים מסוימים אתם תרצו להניע אנשים לעשות יותר מדבר אחד. לדוגמא, אתם רוצים שהם גם ירכשו אחד מהמוצרים שלכם, וגם יעשו לייק לעמוד הפייסבוק שלכם. במקרה כזה, יהיו לכם יותר מ-CTA אחת באתר ותיאלצו לתעדף אותן. אולי תרצו להדגיש את אחת מההנעות בעמוד אחד, ואת השניה בעמוד אחר. אולי תרצו לחלק את האתר שלכם בצורה שתתמוך בשתי ההנעות מבלי ליצור תחרות ביניהן.

הבינו מה הקהל שלכם מחפש

לדעת מה אתם רוצים להשיג זה דבר אחד, אבל אתם לא תגיעו רחוק אם תזניחו את הצרכים והרצונות של הקהל שלכם. מה הם עושים באתר שלכם? מה הם מקווים להשיג? מה טון הדיבור ומה סוג אוצר המילים שמושכים אותם?

כדאי להתחיל את השלב הזה באמצעות מחקר על קהל היעד שלכם, ויצירת פרופיל של המבקר הממוצע באתר שכם (או כמה ארכיטיפים של מבקרים). ככל שתבינו יותר לעומק מה מניע את הקהל שלכם, כך תוכלו לנסח את ה-CTA שלכם בצורה אפקטיבית יותר. אל תחששו להסתכל על מה התחרות שלכם עושה. אתם יכולים ללמוד המון מההצלחות והכשלונות של אחרים.


אי אפשר לפספס!

הנעה לפעולה חייבת להיות בעלת נראות ברורה. אנחנו לא יכולים להדגיש זאת מספיק. כל המאמץ שתשקיעו בבניית ה-CTA שלכם יהיה חסר תועלת אם מבקרי האתר שלכם לא יוכלו למצוא אותה באתר. הנה כמה דרכים להבטיח שהם יוכלו:

  • הצבעים באתר שלכם צריכים להדגיש את ה-CTA. בחרו שילוב צבעים שמטעים את ה-CTA ודורש תשומת לב. כמובן, אל תעוורו את המבקרים שלכם עם צבעים מתנגשים (ומדריך תיאוריית הצבעים הזה יכול לעזור לכם להימנע מכך), אבל אתם צריכים שתהיה איזושהי ניגודיות שתסייע ל-CTA לבלוט בעמוד. בנוסף, חשבו על אילו צבעים להשתמש בכדי לעורר רגשות מסוימים אצל אנשים.

  • הגודל כן קובע. הפרופורציות של הטקסט או כפתורי ה-CTA שלכם צריכים לשקף את תפקידם הייחודי באתר שלכם. אתם רוצים ללכת על גודל שיסמן את ה-CTA כפלח חשוב של האתר באופן ברור, כזה שהמבקרים שלכם לא יוכלו להתעלם ממנו. אך כדאי גם להיות מתונים יחסית – הקדשת חצי מהעמוד שלכם לכפתור לא ישיג דבר למעט מבקרים מתוסכלים.

  • המיקום חשוב מאוד. היכן שאתם בוחרים למקם את ה-CTA יכול להשפיע רבות על תפקודו. בקווים כלליים, ההנעה לפעולה צריכה להיות ממוקמת בנקודה מרכזית; החלל שמקיף אותם צריך להיות נטול בלאגן; ואסור שכפתור ה-CTA שלכם יתחרה בקליקים עם כפתורים אחרים באזור. אל תניחו שההנעה לפעולה תעבוד באופן המיטבי אם תמקמו אותה הישר בראש העמוד. זכרו שאתם מבקשים ממבקרים לפעול, ולכן באופן טבעי הבקשה צריכה להגיע מתי שהם מוכנים אליה. ה-CTA בדרך כלל יעקוב אחרי תוכן שמכין את הקרקע לפעולה עצמה.

שמרו על ההנעה קצרה וקולעת

כאן זה לא המקום לאבחנות שנונות או תיאורים עגולים של היתרונות שאתם מבטיחים. הנעות לפעולה חייבות להיות קצרות ומתומצתות. הן מתארות את הפעולה באופן ישר וגלוי – ״הורידו את העותק שלכם״, ״הירשמו לתקופת ניסיון חינמית״, ״קנו, הירשמו וקבלו 50% הנחה״, ״שמרו לעצמכם מקומות״ וכו׳.

סוג הקופי הזה עלול להישמע מעט תפל, או אפילו מרתיע בישירותו. אבל אל לכם לשכוח שה-CTA היא רק הצעד האחרון בתהליך שלם. עיצוב האתר שלכם, התמונות שמעטרות אותו והתוכן המילולי שאתם מפרסמים בו, כולם מספקים את האווירה, המידע והמוטיבציה לעקוב אחר ההנעה לפעולה שלכם – ה-CTA עצמה שם רק כדי לתת את הדחיפה האחרונה.

השתמשו בשפה מבוססת-פעולה

אילוץ מבקרי האתר לפעול מחייבת שפה פרואקטיבית. זה לא צירוף מקרים שהנעות לפעולה תמיד יתחילו בפועל עוצמתי בלשון ציווי, שקובע באופן אסרטיבי מה הולך לקרות עכשיו. סוג זה של הזמנה מפורשת מגביר את המוטיבציה של אנשים לעקוב אחר ה-CTA שלכם ולהשלים את הפעולה. זה שם את הדגש עליהם ועל ההחלטה שלהם, ומחזק את הבטחון שלהם בבחירה להקליק הלאה.


הזמן הנכון הוא עכשיו

בדומה לשימוש בפעלים עוצמתיים, תחושת דחיפות מחזקת את השפעת ה-CTA. הנעה לפעולה עוצמתית תשדל מבקרים לפעול באופן מיידי, לא למולל דברים בראשם ואז, כנראה, לשכוח לגמרי מהאתר שלכם. הוסיפו מילים כמו ״מיד״, ״כאן״ או ״היום״ ל-CTA שלכם – זה יעזור לעורר תגובות מהירות. ניסוחים אחרים שיכולים לקדם בחירות כאלה הם: ״קבלו גישה מיידית״, ״קבלו קוד הנחה זמני״ או ״נצלו את המבצע הטוב ביותר שלנו אי פעם״.

הובילו עם תמריצים

כשאתם מבקשים ממבקרי האתר שלכם לעשות משהו עבורכם, כדאי שתסכימו לעשות משהו בשבילם בחזרה. עם שפע האפשרויות והמידע שקיימים באינטרנט, משתמשים נמצאים בעמדת הכוח לשקול עלות ותועלת ולהחליט החלטות מושכלות. אם אתם רוצים שה-CTA שלכם יהיה מושך לאנשים הללו, אתם צריכים לוודא שהערך שאתם מציעים ברור, ושהוא אכן ימשוך את הקבוצה הזו.

לדוגמא, הנעות לפעולה בסגנון ״להתחלת תקופת הניסיון החינמית״, ״צרו בלוג משלכם״ או ״הורידו הישר למכשיר שלכם״, כולן מציעות תמריץ שמאפשר למבקרים לראות מול עיניהם מה הם משיגים מהעסקה.

אל תזניחו את שאר האתר

הכתבה הזאת מתמקדת באמנות של יצירת CTA, אבל חשוב באותה המידה ליצור סביבת מגורים טובה ל-CTA שלכם. זכרו, ההנעה לפעולה היא השיא שמגיע אחרי הפרזנטציה ונאום המכירה שלכם למבקרי האתר. גם ה-CTA המושלמת תיכשל אם האתר שמקיף אותה לא מכוון אנשים להשלמת הפעולה.

תחילה, עיצוב האתר כולו צריך להוות משענת ל-CTA. משמע, לדוגמא, שמבנה העמוד יכוון את נקודת המבט של המבקרים לכיוון ה-CTA בזרימת גלישה טבעית. בנוסף, כדאי להשאיר חלל ריק סביב ההנעה לפעולה, כדי לוודא שאין שום דבר שמסיח את הדעת לידה.

תוכן האתר גם הוא חשוב מאוד בחיסול ה-FUD – Fear, uncertainty and doubt, או בעברית – פחד, אי-ודאות וספק. הזכרנו קודם שהנעות לפעולה הן תמיד קצרות, ולכן לא יכולות להתייחס לכל החששות או השאלות שיהיו למבקרי האתר בנוגע אליכם, לעסק שלכם או לארגון שלכם. אתם צריכים לוודא שהתשובות לשאלות הללו קיימות באתר שלכם, כדי שהמבקרים יוכלו לעקוב אחר ה-CTA בחופשיות.

עקבו ונתחו את ההצלחה שלכם

שום בעל אתר רציני לא יהיה מרוצה אם יבצע כל צעד וצעד במדריך הזה, אך לא יעקוב אחר ההשפעה של הצעדים הללו. ניתוח שיעור ההצלחה של ה-CTA שלכם הוא חשוב ביותר באומדן הביצועים של האתר והוא שלב משמעותי בשיפור אסטרטגיית הצמיחה שלכם. קנה מידה חשוב שיכול לסייע לכם בהכוונה של הערכת האתר הוא יחס ההמרה, שמספק לכם את הכלים למדוד את שיעורי ההצלחה של ההנעות לפעולה באתר שלכם.

בחנו ושפרו

אחרי שתעקבו ותמדדו את ביצועי ה-CTA שלכם, יהיה לכם סך הידע כדי להתנסות, להשוות ולשפר מתכונות CTA שונות. הניתוח שלכם עשוי להראות שצבעים מסוימים מביאים עמם יותר הקלקות מאחרים, או שהניסוח ״קנו עכשיו״ אפקטיבי יותר מ״רכשו עכשיו״. המשיכו לעקוב אחר הניסויים

השונים שלכם כדי להבין טוב יותר מה מעורר תגובה אצל קהל היעד לשכם, והמשיכו לשפר ולתקן את ההנעות שלכם לפעולה בהתאם.

רוצים לשמוע עוד על קידום הנוכחות העסקית שלכם אונליין? לקבל ישירות אליכם טיפים לשיווק ברשת? לעורר באזז סביב האתר שלכם כך שאף אחד לא יוכל להתעלם מהעסק שלכם? הירשמו לניוזלטר ועקבו אחרינו בפייסבוק ולא תפספסו אף אחת מהעצות המועילות שלנו!​

#אתראינטרנט #עסקיםקטנים #שיווקאונליין #שיווק

צרו קשר:

wixhub@wix.com

ביתנים 27+26, נמל תל אביב יוסף יקותיאלי 4